PERVERZNÍ PRŮVODCE IDEOLOGIÍ
Velká Británie, Irsko, 2012, dokument, 134 min.,
vstupné 90,-Kč, FK -70,-Kč
Nyní se pouští se stejnou autorkou o level výš a na příkladech ukázek z filmů, reklam a zpravodajských záběrů se pokouší popsat, jak naše životy formuje ideologie. A je to zábavná a myšlenkově podnětná dvouhodina.
Carpenterův manifest progresivní levice
Jestli v Česku někomu Žižekův pohled na svět může připomínat myšlení mimozemšťana, je to jen a jen proto, že zkoumání ideologie v popkulturních produktech u nás zatím moc nezapustilo kořeny. Na Západě se už od šedesátých let stala tzv. kulturální studia jedním z nejpopulárnějších oborů a východiska svérázného vousáče jsou součástí akademického mainstreamu.
Žižek není nějaký originální myslitel (ve filmu se nejčastěji opírá o teze Waltera Benjamina a Jacquese Lacana), je to spíš eklektik se smyslem pro paradoxní zkratku a spojování nespojovatelného.
Stejně jako v předchozím filmu se jedná o Žižekovu one man show. Se svým naprosto příšerným akcentem komentuje na kameru ukázky filmů, často v prostředí, které imituje prostředí interpretovaných ukázek.
Vysokou laťku zábavnosti nasazuje už v samotném úvodu, v němž pozapomenutý béčkový film Johna Carpentera z roku 1988 Jsou mezi námi označuje za nejpronikavější manifest progresivní levice.
Hlavní hrdina, tulák Nada (španělsky „nic“), najde krabici s magickými brýlemi, které umožňují nahlédnout pod povrch věcí. Vyjevuje se mu v nich pravé sdělení billboardů skryté za reklamní slogany, obličeje spoluobčanů se mu mění před očima v umrlé lebky. K nesmyslně protahované rvačce, kdy se Nada snaží svého přítele donutit, aby si také nasadil brýle, Žižek poznamenává, že pohlédnout na realitu bez ideologických pozlátek bolí.
Taxikář, Breivik, Židé a žralok
Občas jsou Žižekovy vývody možná nevkusné: jako když staví paralely mezi řáděním Johna Travise v Taxikáři s masovou vraždou Anderse Breivika. Někdy jsou na vodě, jako když účinek Spielbergových Čelistí připisuje tomu, že si diváci mohli všechny své strachy a frustrace převést na jednoho společného jmenovatele v podobě žraloka, a navazuje na to tím, že podobným zástupným hromosvodem byli ve třicátých letech v Německu Židé.
A jako jedny z nejpodvratnějších filmů, které ukázaly, že nic jako nějaký mytický lid neexistuje, oceňuje rané české filmy Miloše Formana.
Pokračování recenze zde
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /data/web/virtuals/81089/virtual/www/domains/volynevdolyne.cz/wp-content/themes/xgoodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 65
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /data/web/virtuals/81089/virtual/www/domains/volynevdolyne.cz/wp-content/themes/xgoodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 81