WALTER MITTY a jeho tajný život
USA, 2013, dobrodružný, komedie, 114 min. vstupné 90,-Kč , FK -70,-Kč
Walter Mitty, nesmělý a věčně snící fotoeditor časopisu Life, se ve svém jednotvárném životě jen těžko potkává s realitou, a proto raději žije ve svém vysněném světě. V něm se mění na dokonalého romantického hrdinu bojujícího za lepší, spravedlivější svět. Ale i ve svém reálném životě se jednoho dne Walter musí rozhodnout k zásadnímu kroku do neznáma a opustit bezpečný přístav archivu plného negativů a fotografií. Aby zabránil svému vyhazovu, musí najít ztracený negativ fotografie, která má být na titulní stránce časopisu. Kvůli tomu musí najít slavného fotografa Seana O’Connella…
„Přestaňte snít, začněte žít!“, nabádá distribuční slogan tohoto magického putování mezi snem, realitou a laskavou výzvou, abychom to takhle taky někdy zkusili. Ale možná nám tenhle nesmělý a sympatický kultovní introvert vzkazuje spíše „Začněte žít a nepřestávejte snít! Učiňte sen reálnou součástí svého života, nikdy se ho nevzdávejte a věřte, že na něj máte, že na něj dosáhnete!“ To je hezký, následováníhodný – a také tak trochu vánoční sen. Radím vám, jděte do něj!
Nenápadný fotoeditor renomovaného časopisu Life Walter Mitty snil tak dlouho, tak intenzivně a tak upřímně, až se jeho život stal snem (byť v jistém smyslu to vlastně platí i naopak). Všechno začalo tím, že mistr krátkých textů, americký spisovatel, humorista a ilustrátor James Thurber (zřejmě nejznámější je jeho povídková sbírka „Muž ve středním věku na létající hrazdě“), publikoval v roce 1939 v časopisu New Yorker dvou a půl stránkovou povídku, jež se stala klasikou a inspirovala mnohé, kteří se její ústřední myšlenky kreativně chopili, rozvinuli ji po svém, přetavili do divadelní či filmové podoby a ze jména Walter Mitty učinili synonymum pro snílka, jehož fantazie žene do představ, v nichž prchá před svým obyčejným životem. Je to až neuvěřitelné a zároveň poněkud provokující a hodně inspirativní, když si uvědomíte, jak velký může mít takhle krátký text dosah prostě proto, že je o Něčem, co většinu z nás oslovuje.
První, vcelku volná (protože jinak to ani nejde) filmová adaptace Mittyho nakažlivého snění, režírovaná Normanem Z. McLeodem, byla natočena v roce 1947, v produkci Samuela Goldwyna. Tuto zdánlivě okrajovou informaci dodávám proto, že se jakoby v duchu rodinné tradice produkce současného, moderního remaku ujali John a Samuel Goldwynovi, takto vnuk a syn výše jmenovaného. Je to trochu neskutečné a také malinko magické a rozhodně se nestává často, že by takováto sdílená tematická štafeta přecházela v rodině z generace na generaci, ale k téhle látce se to docela hodí. A navíc to současnému (skvělému!) zpracování Mittyho putování za snem, dodává auru zvláštní osudovosti.
A tak je tu znovu. Se starými návyky, ale v novém aranžmá, které jej zasazuje do naší současné reality, aby nám byl blíž a my se s ním mohli lépe a snadněji identifikovat. Uťáplý krtek z podzemního archivu, nenápadný, nesmělý, zdánlivě slabý a snadno zranitelný, křehký introvert s modrýma očima, jehož rukama prošly všechny exkluzivní fotografie časopisu Life, v nichž je zakódována spousta neuvěřitelně dobrodružných, romantických a hrdinských příběhů, jaké on nikdy sám neprožije. A tak o nich sní.
Tohle umí, tady je doma, v tomhle fantasmagorickém blouznění je mistr světa a nikdo na něj nemá! Pravda, jeho profil na internetové seznamce a z něj vycházející počet smajlíků od případných zájemkyň to příliš nezvedne, ale je to lepší než Nic, které je zřejmě nejen nejstručnější, ale i nejvýstižnější charakteristikou jeho prázdného a v zásadě nezajímavého života. Jenomže pak dojde ke zlomu a situace začne zběsile akcelerovat. A to je ta chvíle, kdy Walter Mitty přestane snít o tom, jak zachraňuje ohrožené čokly, a klíčové místo v jeho snech zaujme kolegyně Cheryl z účtárny, která má mnohem lákavější parametry nežli ohořelý pes (nehledě k tomu, že nesmrdí připálenou srstí), v redakci se schyluje k drsným krokům, neboť se bude přecházet na úspornější internetový formát a navíc se mu někde zaběhl nejlepší negativ geniálního fotografa, dobrodruha a světoběžníka Seana O´Connella, který má být ústředním motivem obálky posledního tištěného čísla. A tak se Walter probere, skončí se snovým hnípáním, zabalí bágl a vyrazí po sotva znatelné stopě nepolapitelného Seana na pořádně drsnou cestu kolem světa, na které zjistí, že nejlepší je ten sen, jenž se skutečně, opravdu, natvrdo a hustě prožije…
Chtěl bych se teď s pokorou a sklopenýma očima (o uších nemluvě) upřímně omluvit Benu Stillerovi za všechno neuctivé, jízlivé a pejorativní, co jsem kdy vyslovil v souvislosti s blbými, slaboduchými a pokleslými situačními a konverzačními komediemi, v nichž někdy exhiboval. A zároveň bych se před ním chtěl sklonit jako před hercem a režisérem, který tentokrát s jistotou a přehledem natočil svůj nejlepší film, čistou „srdcovku“, odvedenou inteligentně, s vtipem, elegancí a čirou spřízněností s tématem. Ben Stiller si vlastně jen počkal na „své“ téma, a pak mu za sebe a pro nás odevzdal to nejlepší, čeho je schopen (a věřte, že toho není málo). Jeho Walter Mitty není laciný ani prvoplánovitý, na čemž má nepochybně svoji zásluhu i scenárista Steve Conrad, který kultovní figuru z první poloviny minulého století dokázal transponovat do současnosti lehce, nenásilně a přirozeně tak, jako by se v ní skutečně narodila.
Recenze dostupná zde
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /data/web/virtuals/81089/virtual/www/domains/volynevdolyne.cz/wp-content/themes/xgoodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 65
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /data/web/virtuals/81089/virtual/www/domains/volynevdolyne.cz/wp-content/themes/xgoodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 81